طرح درس روش تحقیق
این درس یکی از دورس پایه برای مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می باشد. از انجا که دانشجویان این مقطع و این رشته لازم است که با پژوهش علمی آشنا شده و بتوانند فعالیتهای پژوهشی خود را هدفمند و اثربخش نمایند این درس می تواند کمک مفید باشد.
1- ویدئوپرژکتور یا صفحه نمایش با امکان نمایش اسلایتهای درسی
2- وایتبرد
ایجاد مهارت و تسلط در دانشجویان در زمینه روش های مختلف پژوهش علمی و تفاوتهای آنها با یک دیگر به منظور بکارگیری آن در پیشبر اهداف تحقیقاتی خود
1- آشنایی با اصول و کلیات پژوهش
2- درک کامل فرآیند یک پژوهش علمی
3- درک روشن و دقیق از مسئله در پژوهش
4- درک روشن و دقیق از اهمیت و ضروت مسئله در پژوهش
5- آشنایی کامل با مراحل و گامهای عملی یک پژوهش
6- شناخت کافی از رویکردها و روشهای پژوهش
7- آشنایی کافی با روشها و ابزار گردآوری دادههای پژوهش و جامعه پژوهش
8- شناخت کافی از فرایند طراحی یک پروپوزال تحقیق
1- توانایی یافتن موضوع پژوهشی مناسب
2- توانایی تبدیل موضوع به عنوان مناسب
3- توانایی تدوین بیان مسئله و تنظیم اهداف ، سوالات، فرضیات
4- توانایی تدوین جدول متغیرها
5- آشنایی با انواع ابزارهای گردآوری داده ها
6- آشنایی با انواع روش های پژوهش
7- توانایی استفاده از انواع روش های پژوهش
8- توان تدوین یک پروپوزال پژوهشی
9- انجام یک تحقیق علمی
علاقمند به پژوهش، دارای برنامه منظم و هدفمند برای فعالیتهای کلاسی و آموزشی
همگامی و همراهی با مطالب کلاسی و انجام کلیه فعالیتهای هر جلسه در طول دوره
توسعه بینش، دانش و مهارت های عملی پژوهش و بکارگیری آموخته های علمی
☒ ارزشیابی مستمر در طول ترم و جلسات: نمره: 3 از 20
☐ آزمون میان ترم: نمره: 0 از 20
☒ آزمون پایانی کتبی: نمره: 12 از 20
☐ آزمون پایانی عملی: نمره: 0 از 20
☒ پروژه تکالیف کلاسی: نمره: 5 از 20
☐ پروژه پایانی: نمره: 0 از 20
1- قاسمی، حمید؛ ادیب، فرشته و همکاران.(1400). مرجع پژوهش. تهران: اندیشهآرا.
2- دلاور،علی. (1402)روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (ویراست پنجم).تهران:ویرایش.
3-
4-
1- عظیمی, م. (1402, مهر 10). یادداشتهای کلاسی. اهواز, خوزستان, ایران.
2-
| مبحث درسی | ||
---|---|---|---|
هفته | مبحث اصلی | مباحث فرعی | شیوه ارائه مطالب |
هفته اول | تحقیق و پژوهش چیستی و چرایی | 1- 2- 3- 4- | ارائه توسط استاد |
هفته دوم | انواع تحقیق و پژوهش | 1- 2- 3- 4- | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته سوم | اجزا و عناصر یک تحقیق و پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته چهارم | بیان مسئله: اطلاعات بیشتر | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته پنجم | سوالات و فرضیه های پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته ششم | بررسی و تدوین کتابشناسی تحقیق و رویکردهای پژوهشی | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته هفتم | تعاریف، متغیرهای پژوهش و ابزار اندازه گیری در تحقیق | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته هشتم | جامعه و نمونه در تحقیق و اعتبار درونی و اعتبار بیرونی | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته نهم | جامعه و نمونه در تحقیق و اعتبار درونی و اعتبار بیرونی ج2 | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته دهم | تجزیه و تحلیل داده ها | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته یازدهم | آزمونها و روشهای آماری مورد استفاده در پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته دوازدهم | روشهای ارائه نتایج پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته سیزدهم | روش تدوین مقاله و ارائه سخنرانی و استنادهای درون متنی و برون متنی | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته چهاردهم | استناد و استناد نویسی در پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |
هفته پانزدهم | فیش برداری در پژوهش | | پرسش و پاسخ ارائه توسط استاد ارائه/انجام کار عملی دانشجو |